Pepparkakor!

Har helt glömt att lägga upp receptet på pepparkaksdegen jag gjorde förra veckan.
Jag använde mig av ett äldre recept då jag fick en bakbok från Nicklas farmor. Boken gavs ut 1968 och jag ville så gärna prova något.
Vi har definitivt kommit längre på vägen idag med smaker och dylikt men detta blev ändå helt okej goda och jag är lite stolt över att ha gjort min egen pepparkaksdeg då det idag är så lätt att köpa färdig.
Här kommer receptet:

Ingredienser:
5 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten 
1 msk kanel 
1 msk malen ingefära
1 msk malen nejlika 
150 g smör 
1 msk bikarbonat
2 msk vatten
15 dl vetemjöl (cirka 825g)

Gör så här: 
- Blanda socker, sirap, vatten, kanel, ingefära och nejlika i en kastrull.
- Det ska INTE börja koka utan tag av kastrullen precis innan.
- Häll blandningen i en bunke över smöret så att de smälter.
- Låt svalna efter att smöret smält.
- Tillsätt bikarbonat, vatten och mjöl.
- Tag lite mjöl i taget så du ser att mjölet går in fint.
- Ska du använda degen till pepparkakshus kan du tillsätta ytterligare en deciliter mjöl då de bör vara rejälare.
- häll nu över degen på plastfolie och linda in till en "korv" låt stå i kylskåp minst ett dygn. Gärna en vecka. Detta för att kryddorna skall komma fram bättre.


Gräddning: 
- Sätt ugnen på 175 grader
- Kavla ut figurerna
- Grädda cirka 7 minuter. Tills de fått fin färg.
- Låt svalna
- ÄT! 😊





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback